Bio je statusni simbol Jugoslavije i auto iz snova, a danas je pao u zaborav

Preporučujemo

Pri pomisli na domaću autoindustriju, ako je tako možemo zvati, većina će pomisliti na fiću, a ostatak će glasove podijeliti između jugića i stojadina. No jedan je auto i u svjetskim okvirima bio poseban. I to u pozitivnom smislu.

Fiat 1300 predstavljen je 1961. godine i proizvodio se sve do 1967. godine kada ga zamijenio Fiat 124/125. Bio je to i prvi luksuzni automobil kragujevačke Zastave, čijim se pogonima predstavio samo pola godine nakon rođenja. U Kragujevcu i tadašnjoj državi se odlično snašao, pa je u vječna lovišta otišao tek 1979. godine, gotovo 13 godina nakon originala, pomalo zaboravljen i odbačen od klijentele koju je pratio gotovo dva desetljeća.

- -

A to su redom bili visoko pozicionirani privrednici i političari, koji su konačno imali reprezentativno vozilo u kojem bi usprkos mješinama mogli biti udobno zavaljeni dok putuju od lovišta do lovišta. Bile su to u pravilu krčme i restauracije, na koje su pripadnici janjećih brigada voljeli navaliti. I ne samo da su imali poslije gdje odmoriti glavu nakon “teških” sastanaka, već su svoj ratni plijen mogli odložiti u sasvim izdašan prtljažnik.

Tristać se u svoje vrijeme definitivno isticao originalnim dizajnom. No to nije bio jedini plus, jer su u to vrijeme automobili bili originalni. Sa parsto metara ste mogli prepoznati Forda, Mercedesa i Opela, no samo je tristać izgledao tako impozantno. Da, Talijani su u to vrijeme bili majstori zanata i jedini su uz Volvo znali amerikanizirane linije prilagoditi europskim mjerilima. Tako je i Zastava 1300 poprimila potpis Chevroleta Corvair, sa duplim farovima, obiljem kroma i prepoznatljivom stražnjom “nadstrešnicom”.

Auto je u osnovnoj 1300 izvedbi bio vrlo uvjerljiv na magistralnim putovima. Povoljna aerodinamika i 60 KS djelovali su uvjerljivo, dok bi oni zahtjevniji birali 1500 sa 70 KS. Bilo je tu i moćnijih izvedbi, no naše ceste nisu išle dalje od spomenutog. Odlične performanse, povoljno održavanje i napredne tehnologije osigurale su popularnost ovom modelu tijekom 60-tih. Ovaj je model sprijeda imao disk kočnice, vozio do 155 km/h, a na 100 km/h stizao za impresivnih 17 sekundi. Slabiji 1300 je vozio 140 km/h i za 19 sekundi bio na stotki. U vrijeme kad su radni ljudi sanjali o fići za kojeg je trebalo više od godišnje plaće, ovo su bile performanse snova.

Gotovo jednako impresivan je bio automobil iznutra. Udoban i komforan, solidne izrade i masivne izvedbe djelovao je kao da će trajati desetljećima. Nažalost, antikorozivna zaštita bila je manjkava, pa je automobil hrđao i gubio sjaj na očigled. No ipak, tristać je bio statusni simbol, ulaznica u visoko društvo i adut stjecanja poštovanja.

- -

1970-tih sjaj jugoslavenskog Mercedesa, kao i zemlje u kojoj je stvoren, počinje blijediti. Automobil je tih godina već bio napušten od vjernih klijenata, koji su se tada orijentirali na zapad. U 1980-e tadašnja krema društva ulazi u novijima Fiatima, a potom i Opelima, koji su većinu odveli i do raspada države. Svi se dobro sjećamo Rekorda i Senatora, a njih su pak u zadnjem desetljeću zamijenili Audiji 100 i slični automobili. No to je već neka druga priča.

Vjerovali ili ne, u Kragujevcu je proizvedeno preko 200.000 tristaća, a automobil se proizvodio i u specijalnim modulima, paketima koji su se slali u Kolumbiju na montažu za potrebe tamošnjeg tržišta. Do danas ih je opstalo izuzetno malo, a većina njih podijelila je sudbinu bivše države i u truleži zaboravljena od svijeta dočekala kraj daleko od očiju javnosti.

Izvor: Index.hr

Najnovije

Veliki dio Sarajeva cijeli dan bez vode, radovi neće biti gotovi do jutarnjih sati

Dijelovi Sarajeva od jutros su bez vode zbog izvođenja radova na uvezivanju dijela rekonstruisanog potisnog cjevovoda DN 700 za...