Hasan ef. Makić, muftija bihaćki: Cilj propisivanja posta je da budemo bolji

23
Foto: Anadolija

Ramazan nas svake godine iznova obraduje, obveseli, donese nam radost, pojačani ibadet, donese nam pojačanu ljubav i potpomaganje jednih drugim, rekao je u ramazanskom intervjuu za Anadoliju Hasan ef. Makić, muftija bihaćki.

Zato je, naglašava muftija Makić, ovaj, ali i svaki ramazan izuzetno značajan.

“Dočekasmo još jedan blogoslovljeni mjesec, najodabraniji mjesec, mjesec ramazan. U jednom hadisu Muhammed a.s. navodi: kada bi ljudi znali kolika je blagodat ramazana, moj ummet bi poželio da cijela godina bude ramazan. Hoće da kaže da cijela godina bude tako blagoslovljena, tako berićetna, da u cijeloj godini budu odabrana svojstva koja ramazan ima”, navodi muftija Makić.

I zato, ističe, ramazan treba iskoristiti na najbolji mogući način, u postu, ibadetu, međusobnom potpomaganju, posjećivanju, organizovanju iftara, druženja, tribina…

Mukabele značajan dio ramazana

To podrazumijeva, kaže muftija Makić, i redovne odlaske na dnevne vaktove, ne samo na teravih-namaz i na džuma-namaz, a posebno mukabele.

“Mukabele se najčešće uče na podne-namazu i na ikindiji-namazu, ali mukabela je isto tako jedno od obilježja ramazana. Zna se da je uz ramazan Muhammed a.s. pred Džibrilom učio Kur’an. A posljednjeg ramazana dva puta je proučio Kur’an pred Džibrilom. Učiti Kur’an pred nekim drugim znači provjeravati svoje učenje, jer, uvijek postoji mogućnost da čovjek nešto pogrešno prouči. Ali, kada uče zajednički, kada jedan uči, a drugi prate onda će se i te neke eventualno manje greške ispraviti. Zato je ta mukabela izuzetno bitna i značajna i ona ima svakako svoju veliku draž”, poručio je muftija Makić.

Naglašava kako će u Gradskoj džamiji u Bihaću biti organizovana posebna ženska mukabela, gdje veliki broj žena ne učestvuje samo u slušanju mukabele nego i u učenju.

“Svakako, bit će i hafiska mukabela u Bihaću, ali i u svim džamijama će se učiti mukabele. Teravija će se klanjati po takvimu, po 20 rekata u svim džamijama. Sada je već ramazan počeo polako ići u kraće dane, dakle, završit će se prije 21. juna, prije nego što bude najkraća noć, a najduži dan. Tako sada već ovogodišnji ramazan ide u kraće vrijeme, kraće dane i svakako bit će i lakše postiti. Ali, onaj ko posti srcem on će postiti bez obzira da li je dan dug ili kratak, da li se radi o ljetnom ili zimskom vremenu”, ukazuje muftija Makić.

Naglašava da onaj ko ima namjeru posta, ko ima odlučnost, nijet da posti, on će postiti u svim uvjetima, jer mudrost Allaha dž.š. je da je dao da se ramazan kreće tokom cijele godine, pa da nekada bude u najdužim danima, a nekada u najkraćim ili srednjim.

“Tako da ramazan stalno obilazi, odnosno svake godine pomjerajući se za deset dana, da za 33 godine obiđe cijelu godinu i svi ljudi imaju za taj period mogućnosti i priliku da poste u svako doba godine. Prema tome i ovaj ramazan tako dočekujemo, razdragane duše i srca, otvoreni, radosni, kao dragog gosta, gosta kojeg volimo, kojem se radujemo, za kojeg se duhovno pripremamo, ali ne samo duhovno, nego i psihički, materijalno, čistimo svoje kuće, svoje džamije, uređujemo svoje mahale, svoja dvorišta… Svako se za ramazan priprema, na sve moguće načine. I svjestan sam, vidim u svom komšiluku, kako se ljudi pripremaju, kako žene rade. Stalno je svakome na ustima, u mislima da se dobro pripreme za ramazan. Dakle, i materijalno i moralno i duhovno i na svaki drugi način”, ističe muftija Makić.

Iftare u ugostiteljskim objektima ne treba osuđivati

Ramazan je, navodi muftija Makić, “kod nas uobičajan, ima svoju tradiciju, svoju praksu, svoju primjenu. U tom pogledu se, kaže, redovno klanja 20 rekata teravije, klanja se po takvimu, onako kako je predviđeno, organizuju se iftari, sehuri, organizuju se razne druge prigode, odnosno manifestacije.

“U tom pogledu ramazan mi svake godine želimo obogatiti. Želimo da naše aktivnosti pojačamo, želimo da ramazan više uđe u naše kuće, mahale, srca… Posebna pojava ramazana su javni iftari, zajednički iftari pred džamijama. To je sada, posebno kod nas postalo već tradicija da veliki broj džemata, skoro svi, po jedan iftar organizuju u svojoj organizaciji. Iftari se u haremu džamije gdje se okupe praktično sve džematlije, od najmlađih do najstarijih. I ne samo da se okupe na iftaru, nego se okupe u njegovoj organizaciji i pripremi, zajednički se klanja akšam-namaz, iftari, zajednički se provede vrijeme do teravih-namaza i zajednički se obavi jacija i teravih-namaz. Ti, takvi džematski iftari imaju višestruku svrhu i višestruku poruku, gdje se zajednički sve i pripremi i organizuje i izvrši. U tom pogledu to je nešto što na neki način svaki džemat smatra svojom obavezom, smatra da makar jednom u toku ramazana organizuje taj iftar”, kaže muftija Makić.

Međutim, ističe, ne samo džemati, nego svakako i džematlije organizuju kućne iftare, razne ustanove organizuju iftare, kao što su škole za svoje učenike, fakulteti, javne ustanove, bolnice. Svake godine, navodi muftija Makić, na području Muftijstva bihaćkog posjete zatvorenike u zatvoru gdje se organizuje iftar za njih, kao i kasarna u Bihaću gdje se organizuje veliki iftar za vojnike.

“U raznim ustanovama se organizuju iftari i na takav način se javno manifestuje prisustvo ramazana”, ukazuje muftija Makić.

Kaže kako je organizovanje iftara u ugostiteljskim objektima, nažalost, uzelo maha zbog praktičnih okolnosti.

“Iako iftar podrazumijeva porodičnu atmosferu, kućnu atmosferu, podrazumijeva džamijsku atmosferu, ali ima sada sve više slučajeva da se iftari premještaju u ugostiteljske objekte. To pomalo odudara od tradicije iftara, međutim zbog okolnosti u kojim ljudi žive ne treba to ometati. Ako ljudi nemaju mogućnost da u svojim kućama organizuju iftar, ako im je lakše da u ugostiteljskim objektima, u kojima se ne toči alkohol, organizuju iftar ne treba ljude u tome ometati. Ipak, mi moramo biti svjesni da ljudi svakodnevno odu, izvedu svoju porodicu na ručak izvan ramazana. Prema tome to je postao sastavni dio života. I ako oni smatraju da im je daleko lakše organizovati iftar ne treba ljude za to kriviti. To je savremeni dio života gdje jednostavno ne možemo to izbjeći”, cijeni muftija Makić.

Cilj ramazanskog posta je, navodi muftija bihaćki Hasan ef. Makić, potvrda “našeg islamijeta”.

“Kur’an koji propisuje post navodi: propisuje vam se post kao što je propisano onim prije vas, da bi ste pokazali svoju bogobojaznost, svoju privrežnost islamu, svoj islamijet, da bi ste potvrdili svoju vjeru. Prema tome, cilj propisivanja posta je da budemo bolji, privrženiji islamu, da budemo više skloni potpomoći jedni druge, priteći u pomoć onima kojima je naša pomoć potrebna. U tom smislu post odgaja našu dušu, odgaja naše srce. Post je zapravo vježbanje čovjeka na pokornost Bogu i činjenje dobrih djela. I upravo kroz ramazan, kroz ramazanski post čovjek trenira sam sebe: kada već mogu postiti cijeli dan, onda mogu i druge dobre stvari činiti, druga dobra djela činiti. Ako sam spreman, ako sam se istrenirao da postim cijeli dan, onda se moram istrenirati i da čuvam svoj jezik, svoje ponašanje, da čuvam svoje ophođenje prema drugima”, ističe muftija Makić.