Jedino slobodni i fer mediji mogu doprinijeti poštenim izborima

Preporučujemo

Za stvaranje slobodnog, javnog i demokratskog prostora, u kojem bi građani mogli slobodno izraziti političku volju, važan je nepristrasan, objektivan i pravičan medijski pristup izvještavanju o predizbornim kampanjama političkih subjekata, rečeno je juče na međunarodnoj konferenciji pod nazivom „Slobodni i fer mediji – pošteni izbori“ održanoj na Jahorini.

„Obezbjeđivanje demokratskog ambijenta za izbore podrazumijeva doprinos nadležnih institucija i aktera civilnog društva, a posebno medija, kako bi se izborni proces približio građanima i javnom interesu“, rekao je Vladimir Pandurević, program menadžer iz Delegacije EU u BiH.

- -

Uloga javnih servisa, ali i drugih medija, je izuzetno značajna u periodu izborne kampanje. Mediji imaju zadatak da objektivno i nepristrasno informišu građane o izbornoj kampanji političkih subjekata, kako bi se istim omogućilo da slobodno izraze svoju izbornu volju“, rekao je predsjednik Strateškog odbora Koalicije „Pod lupom“ Vehid Šehić, dodavši da nažalost dan izbora više liči na vanredno stanje, a ne kao dan u kojem građani koriste svoje ustavno pravo da biraju i da budu birani – praznik demokratije i ljudskih prava.

Regulatori i izborni proces u BiH i regionuRegulatori u vrijeme izborne kampanje predstavljaju značajan nezavisni mehanizam za obezbjeđivanje profesionalnog rada medija, koje će uključivati objektivno, nepristrasno, uravnoteženo i pravično izvještavanje, kako u BiH tako i u drugim zemljama naše regije.

„Da bi nešto bilo fer i slobodno, preduslov je da gledalac može formirati svoje kritičko mišljenje“, rekao je predstavnik Regulatora elektronskih medija Srbije Goran Petrović, te istakao kako od 2000. godine nije formirano zakonom predviđeno tijelo koje bi u Srbiji bilo nadležno za pitanja kao što su ravnopravnost i zaštita ličnosti.

- -

Helena Mandić iz Regulatorne agencije za komunikacije BiH istakla je kako su intervencije ove institucije konstanta od 2006. godine, kao da sve vrijeme traje predizborna kampanja.

„Onih zvaničnih mjesec dana predizborne kampanje je za nas najlakši dio posla jer većina aktivnosti oko uticaja na birače se odvija mimo tih mjesec dana. Vrlo rijetko u tom periodu ima ekscesnih situacija“, rekla je Mandić.

„Bez obzira na to ko je nositelj nadzora i kontrole medija u vrijeme izbornog procesa, važno je obezbijediti profesionalno izvještavanje, pravičnu alokaciju medijskog prostora političkim subjektima, transparentnost finansiranja političkih kampanja“, rekao je Stanislav Bender, voditelj Odjela za nadzor i praćenje programskih sadržaja iz Agencije za elektroničke medije Republike Hrvatske, te dodao kako se ponekad ankete i istraživanja koriste u svrhu propagande ili manipulacije.

Kroz medije uticati na apstinente

Glavni poblemi prethodnih izbornih ciklusa, kako pokazuju istraživanja, su konstantno i rapidno smanjivanje izbornih sadržaja u ukupnom broju medijskih sadržaja, gotovo istovjetan medijski program za opće i lokalne izbore, te nedostatak analitičkog i inovativnog pristupa.

„Zabilježeno je uglavnom izvještavanje o kandidatima i strankama i njihovim predizbornim aktivnostima, a mnogo manje o stranačkim programima i javnom interesu. Pored toga, primjetno je favorizovanje političkih subjekata čak i od strane javnih servisa“, rekla je generalna tajnica Udruženja BH novinari Borka Rudić.

Benjamin Butković, urednik BHT-a, istakao je kako je pozicija neovisnosti javnih servisa upitna zbog neriješenog sistema finansiranja, dok se istovremeno sa zakonodavnog nivoa biračima šalje poruka da ne plaćaju RTV taksu. Butković smatra kako ne postoji ona vrsta programa koji moze promijeniti mišljenje stalnih birača vladajućih stranaka, te da mediji mogu probati doprijeti do apstinenata i tako uticati na konačne izborne rezultate.

„Produciranje političkih debata je avantura koja uglavnom bude neuspješna jer svi ključni kandidati za visoke pozicije izbjegavaju sučeljavanja sa protukandidatima“, rekao je.

Senad Omerašević, direktor Informativnog programa Hayat TV-a smatra kako unutar medijske zajednice ipak ima medija koji rade profesionalno.

„Trebamo biti ponosni na one medije koji rade profesionalno i u interesu javnosti, koji ne idu linijom manjeg otpora za novac i pozicije, koji poštuju etičke norme i zakone“, rekao je Omerašević.

Dragoljub Petrović iz dnevnog lista Danas koji se izdaje u Srbiji, kaže kako je čitanost štampe opala zbog ekspanzije online medija što je umanjilo značaj ovog medijskog formata.

„Društvene mreže jesu dobre za komunikaciju ali je problem filtriranja vijesti. Ono što razlikuje tradicionalne medije jeste uredništvo. Sa društvenih medija možete da se informišete ako imate određeni medijski senzibilitet što nije slučaj za većinu birača“, istakao je.Koalicija „Pod lupom“ je prateći i analizirajući izbornu kampanju utvrdila masovnu pojavu korištenja javnih sredstava u svrhu učestvovanja u izbornim kampanjama svojih političkih stranaka, što bi zakonom i podzakonskim aktima trebalo spriječiti.

Emilija Orestijević iz Centra za slobodne izbore i demokratiju (CESID) u Srbiji kazala je kako je izborni proces u ovoj zemlji opterećen krupnim nepravilnostima koje urušavaju povjerenje građana u sam izborni proces. Istakla je kako se značajan dio javnih sredstava i državnih resursa zloupotrebljava za potrebe izborne kampanje. Crna Gora je prevazišla problem izborne krađe na samim biralištima.

,,Ono što je problem u ovoj zemlji jeste kupovina glasova kroz izdvajanja javnog novca za socijalna davanja, ali i vođenje evidencija i biračkih spiskova“, rekao je Dragan Koprivica iz Centra za demokratsku tranziciju (CDT) u Crnoj Gori. Ova organizacija je monitoringom utvrdila da političke partije u Crnoj Gori na oglašavanje potroše mnogo više sredstava od onoga što prijave kao uloženo u kampanju.

Najnovije

Drama u Parizu: Muškarac opasan eksplozivom se zabarikadirao u iranskom konzulatu s ambasadorom

Uhapšena je osoba koja se sklonila u zgradu iranskog konzulata u 16. arondismanu Pariza. Prijetio je da će se...