Predstava o srebreničkom genocidu potresla Austrijance

58

U pozorištu u Salzburgu u subotu je odigrana predstava o genocidu u Srebrenici iz jula 1995. godine. Predstava autora Hasana Nuhanovića je potresla gledaoce, piše austrijski ORF.

Masakr u Srebrenici predstavlja najveći genocid počinjen nakon Drugog svjetskog rata u Evropi. Više od 8.700 Bošnjaka, većinom muškaraca i dječaka, je masakrirano od strane pripadnika vojske Republike Srpske u julu 1995. Pripadnici snaga Ujedinjenih nacija, koji su bili zaduženi da zaštite tu populaciju, su bili lahko naoružani i nisu predstavljali nikakvu zaštitu. Holandija, kao država koja je poslala UN-ove Plave šljemove, je barem u nekim određenim slučajevima osuđena, piše ORF.

Predstava bazirana na priči jednog preživjelog

Nuhanović je jedan od preživjelih ovog masakra i tužio je Holandiju zbog ponašanja njihovih vojnika u tom vremenu. On je i napisao tekst koji je služio kao baza za predstavu “Srebrenica”. U tom tekstu, Nuhanović priča svoju životnu priču – priču koja je usko povezana sa krvavim ratom koji se odvijao u njegovoj rodnoj državi, Bosni i Hercegovini.

Porodica Nuhanovic u početku uživa ugled i kod Srba i kod Bošnjaka ali zatim postaju izbjeglice u vlastitoj državi. Nuhanovići dolaze u Srebrenicu, koju su Ujedinjene nacije proglasile zaštićenom zonom. Ali kao što je opšte poznato, ta zaštita je bila lažna: porodica Nuhanović se našla među žrtvama, a Hasan je jedini preživio.

Ova salzburška produkcija je nastala pomoću saradnje sa akcijom “Bauern helfen Bauern”. Ovom akcijom salzburška političarka Doraja Eberle već od 1992. godine podržava ljude iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Ona je aranžirala posjetu Bosni tokom koje režiser Peter Arp i ansambl predstave upoznali sa autorom. Nuhanović je njima predao tada još neobjavljeni tekst koji služi kao baza za predstavu.

Doživljaji posjete su se pretvorili u dio predstave, ispričao je Arp: “Taj balans se pretvara u kolaž koji nam je tokom proba dozvoljavao da prodišemo, izdahnemo i da to što radimo pogledamo sa strane kako bi se ponovo uvjerili da to sto pričamo nije samo priča Hasana Nuhanovića.

Predstava se odvija na oskudnoj površini koja podsjeća na merazje. Matthias Hinz se sasvim predao ulozi Hasana Nuhanovića, a oko njega petočlani ansambl predstave pokazuje kako umjetnost, možda čak i bolje nego dokumentarac, može da zahvati čovječije srce i um.