Semafori koji olakšavaju saobraćaj, u BiH su prava rijetkost

69

U protekloj 2018. godini  dogodilo se ukupno 36.672 saobraćajnih nezgoda od kojih je zabilježeno 7.494 saobraćajnih nezgoda sa poginulim i povrijeđenim licima, te 29.178 saobraćajnih nezgoda sa materijalnom štetom.

U saobraćajnim nezgodama u Bosni i Hercegovini život je izgubilo 277 lica, dok je 10.403 lica zadobilo teže ili lakše tjelesne povrede.

U razvijenim zemljama se konstantno radi na povećanju bezbjednosti u saobraćaju, ali koliko god se nadležne službe trudile, prostora za napredak ima još mnogo.

Jedan od primera za to su semafori, odnosno posebna vrsta semafora koja umnogome olakšava “život” i vozačima i pješacima, ali su rijetki u našim gradovima.

To su semafori sa brojačem vremena koji pokazuju koliko je ostalo sekundi do isteka zelenog, odnosno crvenog svjetla i za vozače i za pješake.

Glavni razlog za njihovu rijetku upotrebu, bez obzira na to koliko je praktična, jeste cijena, jer ovakvi posebni semafori koštaju i preko hiljadu eura po jedinici.

Osim toga, na rijetku upotrebu utiče i standardna nedovoljna informisanost osoba na odgovornim položajima u vezi sa saobraćajem, te naravno tehničke mogućnosti.

Nadamo se da će u skorijoj budućnosti po našim gradovima biti sve više ovakvih semafora, jer oni umnogome i discipliniju vozače.

Nažalost, zbog nedostatka osnovne vozačke kulture danas rijetko ko za volanom usporava pred semaforom dok sija zeleno svjetlo, pa se dešava da velikom brzinom proleću kroz raskrsnicu ne samo u trenuktu kada se signal promijeni na žuto, već i na crveno.

Međutim, tamo gde na semaforima postoji brojač vremena, svjesni da imaju samo nekoliko sekundi do kraja zelenog svjetla, vozači usporavaju, pa se tako izbagavaju fatalne situacije.

Drugo bitno disciplinovanje je povećanje protoka na raskrsnicama sa ovakvim semaforom, jer svjesni kada će imati pravo da krenu, vozači su fokusiraniji na to i za razliku od običnih semafora ređe su situacije da se “uspavaju” zbog čega kasno kreću.

Time smanjuju broj vozila koja mogu da prođu kroz “zeleno”, a pored toga i nerviraju ostale učesnike u saobraćaju, koji po dobrom običaju brže-bolje “legnu” na sirenu što svima dodatno povećava stres.

Za sada nećemo pretjerivati i očekivati “pametne” semafore opremljene kamerama i senzorima koji u zavisnosti od prometa određuju koliko će i za koga trajati zeleno, odnosno crveno svjetlo.

S obzirom na masovni razvoj tehnologije autonomne vožnje, neće proći dugo dok u razvijenim državama automobili i semafori ne počnu međusobno da “komuniciraju” i dodatno olakšaju funkcionisanje saobraćaja, ali pošto BiH na tom polju zaostaje za ostatkom svijeta nekoliko decenija, to je za nas i dalje naučna fantastika.