Sve nepravilnosti u Službi za zapošljavanje KS: Uposlenici za nerad stimulisani sa 34.000 KM, direktoru povećana plata…

Preporučujemo

Ured za reviziju institucija FBiH objavio je Izvještaj o finansijskoj reviziji Službe za zapošljavanje Kantona Sarajevo za prošlu 2017. godinu. On obuhvata račun prihoda i rashoda, bilans stanja, izvještaj o novčanim tokovima, izvještaj o kapitalnim izdacima i finansiranju, posebne podatke o platama i broju zaposlenih, godišnji izvještaj oizvršenju budžeta te analizu izvršenja budžeta.

Kako je naveo Ured u Osnovi za mišljenje sa rezervom, potraživanja u iznosu od 379.392 KM, po osnovu izdatih prvostepenih i drugostepenih rješenja, kao i rješenja o izvršenju, za više isplaćene novčane naknade korisnicima za nezaposlenost, nisu evidentirane na bilansnim pozicijama.

- -

Sljedeća stavka govori o provođenju mjera aktivne politike zapošljavanja. Naime, za ovakvo provođenje ostala su raspoloživa sredstva za koja nisu zaključeni ugovori u iznosu od 6.347.206 KM što čini 29% planiranih sredstava za ovu namjenu u 2017. godini. Zbog navedenog nisu u potpunosti ostvareni očekivani efekti realizacije programa na smanjenje stope nezaposlenosti, što nije u skladu sa članom 4. Zakona o budžetima u FBiH.

Zanimljivo je da je Ured zaključio kako je rukovodilac Odjela interne revizije, ujedno  i član Nadzornog odbora Javne ustanove Službe za zapošljavanje KS-a. Ovim se narušavaju osnovni principi Interne revizije u skladu sa Zakonom o internoj reviziji u javnom sektoru u FBiH.

Predsjednik i član Upravnog odbora imenovani su u Komisiju za kontrolu biroa, za obavljanje poslova kontrole rada neposrednim i elektronskim putem, iako su navedeni poslovi u nadležnosti Sektora za posredovanje u zapošljavanju i evidenciji.

Ovo nisu jedini takvi slučajevi u ovoj javnoj instituciji.

- -

U Izvještaju se navodi i kako je rukovodilac Odjela interne revizije ujedno i član Nadzornog odbora Službe, što nije u skladu sa osnovnim principima interne revizije i ovlaštenjim arukovodioca interne revizije propisanim članom 5. i 14. Zakona o internoj reviziji u javnom sektoru u FBiH.

Zavod za zapošljavanje KS-a često napominje i Program podsticajnih mjera aktivne politike zapošljavanja u 2017. godini. Ipak, u Izvještaju se navodi kako Odjel interne revizije nije vršio reviziju ovog Programa, osim “Zlatna značka 2018”. U objašnjenju se navodi kako Ured ne može potvrditi da je posvećena dužna pažnja realizaciji ovog programa, posebno ako se uzme u obzir da sredstva koja se izdvajaju za ove mjere aktivne politike zapošljavanja nisu mala – učešće u planiranim rashodima Službe iznosi 42%.

U Izvještaju se navodi kako su planirana sredstva za realizaciju programa prošle godine iznosila 21.954.784 maraka, a realizovano je samo 9.014.289 KM ili 41%.

Od toga, za programe iz 2017. godine samo 312.401 KM i 8.701.888 KM za programe iz ranijih godina.

“U toku revizije smo konstatovali da Služba nije osigurala poštivanje odredbi zaključenih ugovora od strane korisnika sredstava, u dijelu poštivanja rokova dostavljanja spiskova i specifikacije isplata plata najkasnije do 10-tog tekućeg mjeseca. Shodno zaključenim ugovorima, ne poduzimaju se aktivnosti raskida ugovora u slučaju neizvršenja obaveza poslodavca. Naprijed navedeno imalo je za posljedicu neefikasno korištenje raspoloživih sredstava, stvaranje značajnog iznosa obaveza za nerealizovane ugovore kao i smanjenje očekivanih efekata podsticajnih mjera na smanjenje stope nezaposlenosti”, navodi još jedna stavka u ovom izvještaju.

Zanimljivo je i da ovaj Ured smatra kako isplata stimulacija u iznosu od 34.172 maraka nije opravdana zbog slabe realizacije aktivne politike zapošljavanja.

Pravilnikom o radu utvrđeno je da izuzetno, direktor može nagraditi radnika, u slučaju povećanja obima posla ili u slučaju da je radnik zbog neophodnih potreba posla obavljao poslove i drugog radnog mjesta, kao i u drugim slučajevima srazmjerno doprinosu radnika  ostvarenim rezultatima rada, kvalitetu i ažurnosti u izvršavanju istih u iznosu do 25% prosječne plaće Službe u prethodna tri mjeseca.

Stimulacija radnika Službe za zapošljavanje KS-a izvršena je čak za deset mjeseci, a u decembru je isplaćen najveći iznos – 15.917 KM.

Odlukom direktora o nagradi radnika Službe od 29.12.2017. godine, odobrena je isplata nagrade svim zaposlenicima zbog ostvarenih rezultata rada, kvaliteta i ažurnosti u izvršavanju istih, u iznosu od po 100 KM po zaposleniku. Posebnom odlukom iz decembra 2017. godine odobrena je dodatna stimulacija za deset zaposlenika radi, kako se navodi u odluci, povećanog obima posla uslijed izrade pravilnika, obavljanja poslova drugog radnog mjesta i ostvarenih rezultata rada u ukupnom iznosu od 2.200 KM.

Uvidom u isplate stimulacija za preostalih devet mjeseci u iznosu od 18.255 KM, utvrđeno je da je odlukama direktora vršena isplata stimulacija zaposlenicima zbog ostvarenih rezultata rada i povećanog obima posla u visini do 20% prosječne plaće Službe u prethodna tri mjeseca, na osnovu prethodno sačinjenih pismenih prijedloga rukovodilaca sektora ili šefova biroa.

Upravni odbor je u okviru svojih nadležnosti regulisanih Statutom Službe, donio posebnu odluku od 04.05.2017. godine, da se direktoru na ime stimulacije uveća plaća za april 2017. godine u visini 20% njegove plaće, u iznosu od 600 KM.

Isplata stimulacije u iznosu od 300 KM izvršena je i članovima Kolegija (sedam članova i sekretar) za ostvarene rezultate rada u Službi shodno odluci direktora. 

“Smatramo da, zbog slabe realizacije aktivne politike zapošljavanja nije opravdano davanje stimulacija”, navodi se u ovom Izvještaju.

Naknade troškova zaposlenih iskazane su u iznosu od 433.193 KM, što je u odnosu na prethodnu godinu manje za 188.909 KM ili 30,37%. Naknade se odnose na naknadu za topli obrok u iznosu od 214.954 KM, prevoz na posao i s posla 73.002 KM, regres za godišnji odmor 55.935 KM, izdaci za jubilarne nagrade zastabilnost u radu, darove djeci 55.896 KM i pomoći u slučaju ostalih bolesti 33.406 KM.

Izdaci za jubilarne nagrade za stabilnost u radu, darove djeci iskazani su u iznosu od 55.896 KM.

Pravilnikom o radu regulisano je da se u okviru planiranih finansijskih sredstava za naknade mogu izdvojiti sredstva za obilježavanje praznika, kao i druge nepredviđene namjene. Odlukama direktora odobrena je isplata naknade za vjerske praznike u iznosu od 400 KM po zaposleniku. Na iznos dijela naknade koji podliježe oporezivanju, obračunat je i plaćen pripadajući porez u skladu sa Zakonom o porezu na dohodak, evidentiran na poziciji naknada.

Izdaci za materijal, sitan inventar i usluge iskazani su u iznosu od 763.291 KM, što u odnosu na plan predstavlja ostvarenje od 62%. U strukturi navedenih izdataka najveći su izdaci za ugovorene usluge 318.441 KM, komunikaciju i komunalne usluge 153.222 KM, tekuće održavanje 95.254 KM i energiju 75.025 KM.

Ne može se potvrditi opravdanost formiranja Komisije za kontrolu biroa, isplaćeno ukupno 10.000 maraka

Komisiji za kontrolu biroa izvršene su isplate u iznosu 10.000 KM.

Komisija je imenovana odlukom direktora, koju čine predsjednik-uposlenik ispred Službe i dva člana ispred Upravnog odbora. Visina naknade za rad komisije utvrđena je u mjesečnom iznosu, predsjedniku 250 KM i članovima pojedinačno 200 KM.

Uvidom u dokumentaciju uočeno je da imenovanje članova Upravnog odbora u sastav komisije, nije utemeljeno na ovlaštenjima koja su Upravnom odboru data Statutom Službe, imajući u vidu da je zadatak komisije bio da najmanje jednom mjesečno vrši kontrolu rada u biroima na neposredan način putem pisane dokumentacije i elektronsku kontrolu u oblasti provođenja aktivnosti sa nezaposlenim osobama, saradnje i provođenja aktivnosti sa poslodavcima itd.

Također, konstatovano je da su poslovi koje je obavljala komisija u nadležnosti Sektora za posredovanje u zapošljavanju i evidenciji. Na osnovu navedenog, ne može se potvrditi opravdanost formiranja Komisije za kontrolu biroa kao i obavljanje poslova iz nadležnosti Sektora za posredovanje u zapošljavanju i evidenciji.

Ured je preporučio da se obavljanje kontrole rada biroa vrši u okviru Sektora za posredovanje u zapošljavanju i evidenciji u skladu sa Pravilnikom o radu.

Realizovane samo tri od planiranih deset podsticajnih mjera 

Program mjera za prošlu mjeru uključivao je ukupno deset podsticajnih mjera. Ipak, Zavod je počeo realizaciju samo tri programa od kojih su javni radovi okončani i da realizacija podsticajnih mjera za 2017. godinu iznosi svega 9,77% u odnosu na planirana sredstva.

Malo ostvarenje podsticajnih mjera dešava se i iz razloga počinjanja mjera polovinom godine, a nakon usvajanja Finansijskog plana, Programa mjera za podsticaj zapošljavanja i održavanja više stope zaposlenosti u Kantonu Sarajevo i raspisivanja javnih poziva po podsticajnim mjerama.

U najvećem dijelu, sredstva aktivne politike zapošljavanja planirana su za realizaciju podsticajnih mjera iz 2014., 2015. i 2016. godine u iznosu od 12.360.790 KM, koja su u 2017. godini realizovana u iznosu 8.701.888 KM.

Na primjer, Programom sufinansiranja samozapošljavanja 2015– na 31.12.2017. godine iskazan je iznos od 2.718.000KM. Od ukupno planiranih 5.772.000 KM za samozapošljavanje 481 nezaposlene osobe, preostalo je zarealizaciju 145.800 KM.

Nepoštivanje odredbi zaključenih ugovora, zatim neblagovremeno otpočinjanje realizacije podsticajnih mjera uslijed kasnog usvajanja programa mjera u odnosu na Finansijski plan, odražava se nanemogućnost adekvatnog praćenja realizacije mjera u odnosu na Finansijski plan za tekuću godinu i nastvaranje značajnog iznosa obaveza za nerealizovane ugovore, navodi se u Izvještaju.

Služba je u 2017. godini utrošila sredstava za realizaciju podsticajnih mjera u iznosu od 9.014.289 KM, što u odnosu na ukupno planirana sredstva od 21.954.784 KM, predstavlja ostvarenje od 42%.

Od navedenog iznosa utrošenih sredstava, utrošena sredstva za realizaciju podsticajnih mjera za 2017. godinu iznose 312.401 KM i u odnosu na plan za 2017. godinu predstavlja svega 9,77%. Navedeno je jednim dijelom rezultat neblagovremenog pokretanja realizacije programa zapošljavanja i nepoštivanja odredbi zaključenih ugovora, zbog čega nisu upotpunosti ostvareni očekivani efekti njihove primjene na smanjenje stope nezaposlenosti.

Zbog navedenog, kao i zbog činjenice da je ostalo raspoloživih sredstava u iznosu od 6.347.206 KM, za koja nisu zaključeni ugovori, što čini 29% odobrenih sredstava za ovu namjenu u 2017. godini, ne možemo potvrditi da je Služba osigurala zakonito, namjensko, efikasno i ekonomično raspolaganje raspoloživim sredstvima u skladu sa članom 4. Zakona o budžetima u FBiH, naveo je Ured za reviziju.

Javna ustanova Služba za zapošljavanje Kantona Sarajevo se u ostavljenom roku očitovala na Nacrt Izvještaja o finansijskoj reviziji Javne ustanove Službe za zapošljavanje Kantona Sarajevo za 2017. godinu dopisom broj: 01-01-1836/18 od 20.08.2018. godine. U očitovanju su navedena neslaganja na dio datih nalaza u Izvještaju, na datu kvalifikaciju u mišljenju koja se odnosi na provođenje mjera aktivne politikezapošljavanja, kao i za navedeno u skretanju pažnje.

Ured za reviziju je dostavljenu dokumentaciju prihvatio i inkorporirao u Izvještaj, ali to nije imalo utjecaja na kvalifikaciju u mišljenju.

“Obrazloženja za nalaze koja se odnose na potraživanja po osnovu novčanih naknada nezaposlenim osobama, internu reviziju, rad Komisije za kontrolu biroa, isplate stimulacija zaposlenicima, nismo mogli prihvatiti, jer nisu data adekvatna obrazloženja niti je priložena relevantna dokumentacija, koja bi uticala na izmjene nalaza u Izvještaj”, navodi se u ovom izvještaju Ured za reviziju FBiH.

Kompletan izvještaj možete pročitati ovdje.

(Ines Sandžaktarević)

Najnovije

Da rezolucije UN išta vrijede, danas ne bi bilo potrebno usvajati rezoluciju o sjećanju na genocid u Srebrenici!

  Da rezolucije Ujedinjenih nacija išta vrijede u pravnom sistemu, danas ne bi bilo potrebe za usvajanjem rezolucije kojom se...