U manipulaciji su kratke noge ili vitalni HDZ-ov interes

400

Piše: dr. Slaven KOVAČEVIĆ

Ovih dana, govori se o zakazivanju sjednice Doma naroda FBiH, na kojoj bi se trebao razmatrati Zakon o izbornim jedinicama i raspodjeli mandata FBiH u tekstu koji je usvojen u Zastupničkom domu FBiH. Paralelno s time, otvorena je priča o tome da li će se ta sjednica održati, hoće li je predsjedavajuća Doma naroda FBiH, gospođa Lidija Bradara zakazati ili će se to uraditi na neki drugi poslovnikom utvrđen način. I opet paralelno, javnost Bosne i Hercegovine biva kontaminirana izvjesnom količinom netačnih informacija i političkih manipulacija, kojim se nastoji obezbijediti argumentacija za različite političke stavove.

Nemam neku osobitu namjeru biti tumač bilo kakvih i bilo čijih stavova, čak mi postaje na određeni način ispod osobnog dostojanstva da ukazujem na različite netačnosti koje se mjesecima pojavljuju, ali nedavni nastup predsjednika HDZ-a, gospodina Dragana Čovića dao mi je određenu inspiraciju da napišem ovih par redova. Inspiracija se nalazi u toj količini političke manipulacije, za koju smatram kako izrazito kontaminira javni prostor i da građani imaju pravo znati ono što stoji iza okvira političke manipulacije.

Prva od manipulacija, veoma je jasna, a to je da je Zakon o izborim jedinicama FBiH drugačija pravna stvar od Izbornog zakona BiH tako da on nije i ne može biti predmetom razmatranja i odlučivanja Ustavnog suda Bosne Hercegovine. Ako neko misli kako Zakon o izbornim jedinicama FBiH nije ustavan, onda se to može uputiti u vidu apelacije Ustavnom sudu Federacije Bosne i Hercegovine, koji je jedini ovlašten da razmatra ustavnost federalnih propisa i njihovu usklađenost sa Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine. Dakle, ako neko smatra da Zakon o izbornim jedinicama FBiH nije u skladu sa Ustavom FBiH, onda taj neko može pokrenuti proceduru zaštite vitalnog nacionalnog interesa putem 2/3 zastupnika iz kluba pojedinog naroda u FBiH ili ako bi zakon bio donešen, onda može ovlašteni podnositelj zahtjeva za ocjenu ustavnosti, podnijeti takav zahtjev Ustavnom sudu FBiH. Ali ga prije toga, mora potpisati.

Druga od manipulacija, odnosi se na to da navodno Zakon o izbornim jedinicama FBiH nije u skladu, kako to HDZ-ovci kažu presudom Ustavnog suda BiH, iako se radi o odluci, ali dobro, valjda ih gospodin Čović već jednom upozori da počnu govoriti tačnim pravnim jezikom. Kako god, Zakon o izbornim jedinicama FBiH nema apsolutno niti jedne dodirne tačke sa odlukom Ustavnog suda BiH po apelaciji dr Bože Ljubića, ali ima sa članom 10.9 Izbornog zakona BiH, kao jasna i nedvojbena obaveza Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine i zato se mora donijeti, baš u Parlamentu FBiH, a ne u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, kako to nastoje HDZ-ovci predstaviti. Kada se bude govorilo o Izbornom zakonu Bosne i Hercegovine, onda je jedino mjesto za njegovo razmatranje Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine. Podsjetio bih kako postoji Izborni zakon Republike Srpske, kojeg Centralna izborna komisija primjenjuje, iako taj propis nije baš u cijelosti usklađen sa Izbornim zakonom BiH, ali o tome HDZ-ovci niti riječi. Valjda da ne uvrijede privremenog partnera, Milorada Dodika. Privremenog, jer su davno konstatirali da im je SDA strateški partner.

Treća od manipulacija, odnosi se na poštivanje odluka Ustavnog suda BiH, koliko se sjećam njih 93, pa je za HDZ-u sporna samo ta jedna, a ostalih 92 valjda nisu i o njime ne govore. Da bi oni pokazali vjerodostojnost, evo koristim priliku da ih pozovem da počnu poštivati najbezbolniju odluku Ustavnog suda BiH, koja se odnosi na to da je termin »županija« neustavan i da treba koristiti termin kanton. Bezbolna je jer će kantoni i dalje imati svoje zakonodavne i izvršne organe, javna preduzeća i ustanove, samo se neće zvati županije, jer je tako odlučio Ustavni sud BiH.

Četvrta od manipulacija, odnosi se na taj sporni termin »konstitutivni narodi« kojem se daje veći pravni značaj od onoga koji mu stvarno pripada (pročitati dobro alineju 10 Preambule Ustava BiH) i koji nije dijelom europske pravne stečevine, ali jeste temeljem sistemske diskriminacije. Zato se valjda osniva neko kantonalno predstavništvo u Briselu, da se tamo proba izlobirati ostanak termina »konstitutivni narodi« iako je i vrapcima na grani jasno da se to neće desiti, kao i to da je Republika Hrvatska tako nešto probala lobirati i bila odbijena, pa je svako dalje nastojanje HDZ BiH da se ova sistemska diskriminacija nastavi, samo dodatna otežavajuća okolnost Hrvatskoj unutar europskih institucija. Veoma sam uvjeren da to i premijer Hrvatske, gospodin Andrej Plenković vidi i dobro zna, jer je karijeru izgradio na europskim integracijama, pa je samo pitanje momenta kada će on na to reagirati, ako već nije. Neka neko proba, na primjer, objasniti Anti iz Posušja, Jozi iz Gruda ili Stanku iz Čapljine šta mu to daje »konstitutivnost« ako on loše živi, nema sredstava da školuje djecu ili da ih zaposli, jedva preživljava i susreće se sa stotinom otvorenih životnih pitanja. Sigurno mu »konstitutivnost« neće ama baš nimalo pomoći, niti ga učiniti više ili manje slobodnim ili sigurnijim. Njima bi bilo potpuno svejedno, ima li ili nema »konstitutivnosti« ako bi normalno živjeli od svoga rada i sebi mogli obezbijediti sve što im za normalan život treba. Onda dođe dodatna manipulacija, da neko hoće građansku Bosnu i Hercegovinu, a to navodno znači automatski unitarno uređenje, pa to sve zajedno automatski znači metod – jedan čovjek, jedan glas. Sve troje zajedno je netačno. Evo primjer. Njemačka je građanska i multi-etnička zemlja, a nije unitarna i ima sistem jedan čovjek – jedan glas, pa sad probajte objasniti Anti, Jozi i Stanku gdje je sistemska greška.

Peta od manipulacija je da je pet bošnjačkih stranaka, upućujući prijedlog Zakona o izbornim jedinicama FBiH kao započelo neki trend stvaranja bošnjačkog entiteta. Opet netačno. Tri od pet političkih stranaka (SDP, DF i NS) evidentno nisu bošnjačke stranke, dok preostale dvije SDA i SBB pripadaju istom spektru narodnjačkih političkih stranaka kojima pripada i HDZ. Možda tih pet političkih stranaka hoće samo da ispuni uvjet iz člana 10.9 Izbornog zakona BiH, bez obzira kako to neko šapćući na uho pogrešno tumači Draganu Čoviću.

I najzad. Promašena je priča o »legitimnom političkom predstavljanju naroda« na svim administrativnim nivoima, jer to Ustavni sud BiH nije baš tako rekao, pa svako vađenje iz konteksta dijelova obrazloženja odluke i pretvarajući ga u neki navodni politički princip jednostavno ne drži vodu. Vidno je kako se to međunarodnoj zajednici nastoji objasniti na engleskom »legitimate political representatives of people« pa u ušima tih predstavnika međunarodne zajednice se javlja pomisao, možda je HDZ u pravu, pa Bosna i Hercegovina treba imati svoje legitimne političke predstavnike, što je opet netačno. Zamislite da građani SAD-a meksičkog porijekla traže svoje legitimne političke predstavnike u američkom kongresu, kako bi zaustavili gradnju zida na granici sa Meksikom. Mislim da bi to bilo jako smiješno Donaldu Trumpu, predsjedniku SAD-a.

Da bi to postalo tačno, formulacija bi trebala biti »legitimni politički predstavnici bosanskogercegovačkog naroda« jer to tako vidi moderni zapad, ali kako bosanske nacije sada nema a stoljećima je ovdje bilo, onda se malo prešuti u razgovorima sa međunarodnom zajednicom taj drugi dio priče da se ovdje radi o predstavnicima HDZ-a koji plasiraju priču o navodnoj ugroženosti hrvatskog naroda, a da imaju negdje do 15% njegove podrške i da bez obzira na demokratske principe i rezultate izbora, oni bi željeli biti vječita vlast. Ostaje jedno otvoreno pitanje, je li Vlada FBiH formirana prema Ustavu FBiH i koliko tamo ima svakog naroda ponaosob i iz koje političke stranke? Možda neko sjedi na mjestima predviđenim za druge narode, a ipak mu i to premalo.

Tako da ako HDZ hoće pokretati zaštitu vitalnog nacionalnog interesa, kako to u Ustavu FBiH piše pod »Ostala pitanja« za propis kojim se kaže da svaki građanin Federacije Bosne i Hercegovine, bio on Bošnjak, Hrvat, Srbin ili Ostali ima pravo da se kandidira za Dom naroda FBiH, onda će biti baš interesantno kako će postupiti Ustavni sud FBiH kojem je jedan od zadataka ništa drugo nego zaštita osnovnih ljudskih prava. Možda da HDZ-ovci preimenuju to u zahtjev za zaštitu vitalnog HDZ-ovog interesa, jer jedan dio njihovih članova zasigurno neće biti izabran u Dom naroda FBiH. Da, sad već, priča postaje pomalo smiješna, zar ne?